Register | Login
Attackpoint AR - performance and training tools for adventure athletes

Discussion: Treenin purku.

in: Marjaniemen Multisportin viikkotreenit - W33/2021 (Aug 18, 2021 - Vantaa, Helsinki, FI)

Aug 19, 2021 6:24 AM #
Terve,

Perinteiseen tapaan, treenin purku.

Omat kommentit osuuksilta (ja omista kohdelluksista) täältä.

Varustus oli kohdallaan, irtohihat, irtolahkeet, kevyt kuoritakki.
Pystyi hyvin reagoimaan vaihtelemaan keliin treenin aikana.

Pyörän osuusajoista päätellen, meidän reittivalinnat osuivat nappiin.

B-rata oli taas kerran riittävän haastava.

Kokonaisuutena treeni oli erittäin hauska kokonaisuus, mutta kirjekuoritehtävä oli mun mielestä liian pitkä suhteutettuna muuhun.

Yksi-kaksi rastia, max 500m päässä olisi toiminut quest-tyyppisesti hyvin mutta että 5 rastia, paikassa missä ei periaatteessa oikein missään voi pyöräillä ja se nimenomaan oli pyörä mukana. 35-45min siinä maastossa.

Suosittelen ratamestarille ulkoilua viikonloppuna pyörän kanssa kirjekuoritehtävän rastipisteille. ;) Kellon & gepsin kanssa.

Ota GoPro mukaan, erityisesti väli startti --> 1.rasti kiinnostaa. =D =D

Huomiona, meidän joukkue pudotti selkeästi rengaspaineita toiselle osuudelle lähdettäessä mikä oli polkupainotteisempi kokonaisuus ja lisäksi satoi kaatamalla. Siihen asti tultiin ns hiekkatiepaineilla kun tietä / ulkoilureittiä oli melkoisen paljon.

Olipahan hauskaa! Kiitos ratamestarille.
Advertisement
Aug 19, 2021 7:43 AM #
lauranummila:
Hei,

Muutamia lisäyksiä Tuomaksen kommentteihin omasta näkökulmasta:

Varustus toimi hyvin, kevyen tuulitakin olisi tosin voinut jättää pois jo startissa. Ensi kerralla vaan karttateline mukaan, jotta pystyy suunnistamaan myös pyöräosuuksilla. Pyörälukon lisäksi on hyvä pakata reppuun myös siihen sopiva avain :D

Treenin kokonaismitta oli kirjekuori-kartta poislukien mielestäni hyvä, sellaisella tasolla että oli mahdollista suoriutua maaliin määräajassa. Ehkä kirjekuoren rastipisteet olisi voineet olla tossulla eikä pyörällä niin sitten olisi ollut sujuvampaa etenemistä?

B-radalla tosiaan pummattiin juhlavasti 6-7 rastivälillä. Tämän seikkailun aikana itsellä myös energiatasot pääsi laskemaan ja oli hetken aikaa vähemmän skarppi olo ennen pikatankkausta geelillä. Pitäisi muistaa tankkailla energiaa vähän useammin, nyt ehti kulumaan 3 tuntia startista. Geelillä pääsi kuitenkin mukavasti uuteen nousuun ennen vikaa pyöräosuutta ja Tuomas hoiteli radan viimeiset 3 rastia oikein hienosti. Keskittymistä vaan hitunen lisää ja saman verran vähemmän jutustelua niin oltaisiin helposti säästetty aikaa radalla jopa 25 minuuttia. Pyöräily maastossa oli yllättävän sujuvaa kelistä huolimatta, odotin paljon enemmän kantelua ja taluttelua.

Kiitoksen ratamestarille ja treeniseuralle! Tämän kokemuksen jälkeen uskaltaa tulla syksyn aikana toistekin ilman puolen vuorokauden eväitä ja telttaa :)
Aug 19, 2021 8:55 AM #
Useless Fool:
^^ Tätä tarkoitan sillä että on tosi hyvä että muutkin tekee reittejä kuin vaan minä, mun treenit helposti venyy pitkiksi - yritän seuraavalla mun vetovuorolla kiinnittää tähän erityistä huomiota että sinne ei tartte ottaa majoittumisvälineitä mukaan! =D
Aug 19, 2021 9:30 AM #
Anne H:
Tuomaksella ja Lauralla näytti olleen pyöräosuudella hyvin erilaiset reitinvalinnat kuin mulla ja Eevillä. Kiitoksia siis ratamestarille radasta, joka mahdollisti useita reitinvalintoja!

Mulla meni pyöräosuuksilla taluttamiseksi poluilla. Eevin perässä uskalsin kuitenkin ajaa muutamia polkupätkiä, joita en olisi yksin uskaltanut. Pelkään nimittäin liukkaita juuria yms. En ole pitkään aikaan ajanut maastopyörällä ylipäätään. Tästä tuli hieman kipinää taas harjoitella.

Juoksusuunnistuksen käytimme aikuisten suunnistuskurssin merkeissä. Eevi suunnisti ja minä kyselin suunnitelmaa ja ennakointia (ja puhuapulputin kaikkia muitakin vinkkejä siinä samalla). Eevillä oli huomattavan hyvä ote suunnistukseen jo valmiiksi. Keskittymiskyky erinomainen. Aikaahan opetuksessa tietenkin meni, vaikka etenimme reippaasti. Eevi suunnisti 7. rastille. Minä suunnistin loput rastit, jolloin samalla pistimme tossua toisen eteen vähän reippaammin, jotta ehdimme suunnistuksen maaliin klo 20.

Lopun pyöräosuudella ajelimme teitä pitkin suoraan 9. rastille. Jätimme välistä polkupätkien varrella olleet 6-7-8 -rastit, jotta ehdimme maaliin ennen klo 21. Olimme maalissa kahta minuuttia vaille yhdeksän, joten saimme hyväksytyn suorituksen. :)

Sellainen yleinen kysymys heräsi Tuomaksen gps-tallennetta katsellessani, että kuinka sallittua on käyttää hyväksi paikallistuntemusta, esim. tietoa karttaan merkitsemättömästä polusta 3-4 välillä tai jopa reitinvalinnasta, joka kulkee kartan ulkopuolella 8-9 välillä?
Aug 19, 2021 11:09 AM #
Useless Fool:
Juu, aika eri reittejä mentiin ja me painotettiin ekalla pyöräosuudella hyvinkin paljon helppoja alustoja jotta ei tarttenut laskea rengaspaineita.

Ajamisen helpottamiseksi jatkossa, kannattaa pudottaa paineita siten että rengas on löysähkö, se on niin paljon helpompi ajaa.

3-4 välin tarkistin trailmapista karttaa piirtäessä, ja täydensin sen kartalle.

Toiselle mtb-osuudelle pudotettiin reippaasti paineita, koska reitti oli pitkälti polkua märällä alustalla.

Paikallistuntemuksesta on jotain hyötyäkin,

8-9 väli on muuten sellainen että siitä suon läpi menee kartalla polku mitä ei ole edes olemassa, koska ette käyneet siellä, niin voin kertoa että siinä on pään yli ulottuva kaislikkotyyppinen aluskasvillisuus ja jyrkänteeltä alas menee todella hankala polku mikä oli piirretty karttaan - mutta se tulee pellolle / suoraan talon näköpiiriin - ja pohjoisempi polku menee suoraan pihaan. Siksi kierrettiin etelän kautta.

Meillä meni tokaan pyöräosuuteen tasan tunti joten ei ollut mikään nopea pätkä tuossa kelissä.

Erkki kysyi startissa saako mennä alueille jotka eivät näy kartalla, ja vastaus ratamestarilta oli että kyllä saa. Ilmeisesti Erkki viittasi 5-6 rastiväliin, mutta en ole varma.

En oikein tiedä että miten tuota paikallistuntemusta voisi oikein poiskaan rajata... tai pitäisi.
Aug 19, 2021 11:41 AM #
Anne H:
Jos vaikka sitten reiluuden vuoksi ratamestari piirtäisi karttoihin tietämänsä puuttuvat polut, varsinkin silloin, jos puuttuva polku saattaa olla joillain nopein reitinvalinta. Nyt olikin ratamestari piirtänyt pari polkua.

Meidän omissa kisoissa kilpakumppanit voivat näyttää toisilleen kartasta puuttuvat oikotiet, joita muut saavat halutessaan hyödyntää.

Toisaalta, tilanne on toinen, jos omien karttojen käyttäminen on sallittua. Silloin tulevan kilpailualueen karttojen haaliminen kasaan ja kisakartasta puuttuvien reittien lisääminen karttaan reittisuunnittelun yhteydessä on osa kilpailuun valmistautumista. Sitäkin siis saa ja suorastaan pitää harjoitella, jos se oikeissakin kisoissa on sallittua.
Aug 19, 2021 11:49 AM #
Useless Fool:
Se on toki ratamestarin päätettävissä mitä kartoille piirtää, tai kuinka paljon on aikaa valmistella treeniä.

Edellisessä treenissä laitoin porukan tsekkaamaan reittejä trailmapista harjoituksen vuoksi karttoja piirtäessä, noh - osa malttoi, osa ei. Osa meni sillä mitä oli kartoilla.

Pitää kuitenkin muistaa että meidän treeneissä kartat on usein suuntaa antavia ja paljon on puutteita kartoilla ellei todella sitten näe vaivaa polkuverkoston piirtämiseen kartoille.

Joissain kisoissa on, joissain sitä ei ole kielletty kun taas joissain on, vaihtelee valtavan paljon.
Aug 19, 2021 11:53 AM #
Anne H:
Juu, kartasta näki jo korkeuskäyristä ja jyrkänteistä ilman paikallistuntemusta, että rastiväli 8-9 on erittäin hidas suoraan polkuja pitkin. Kartan ulkopuolelta kiertävä tievaihtoehto oli ilman muuta nopeampi. Lyhin reitti ei todellakaan ole aina nopein. Kysymykseeni siis liittyi puhtaasti yleiseen periaatteeseen kartan ulkopuolisen paikallistuntemuksen hyödyntämisestä. Jos omien karttojen käyttö on sallittua, reitinvalinta on mielestäni kaikin puolin ok, suorastaan mainio.

Yleisesti ottaen olisi tietenkin kohtuullista, että ratamestari ainakin pyrkisi suunnittelemaan sellaisen radan, jossa nopein reitti ei mene kisamateriaalina annetun kartan ulkopuolelle eikä sellaista tietä tai polkua pitkin, joka ei ole kartassa.
Aug 19, 2021 12:49 PM #
Useless Fool:
No - minä en mene pihapiiriin, tai viljellylle pellolle, oli paikallistuntemusta tai ei. ;)

Ei muuta kuin nimeä sitten listaan kun tulevia ratamestareita lokakuusta eteenpäin taas tarvitaan. :)

Se on kohtuu iso homma, ellei ole hyvää karttarutiinia, tai valmista karttojen pohjamateriaalia mikä soveltuu multisport-käyttöön. ocadia tms ei ole varmaankaan kellään.

Monelta puuttuu rutiinit, ja sen kautta myös työkalut vaikka intoa onkin järkätä treenejä. Huonoin vaihtoehto on se että jättää treenien teon viime tippaan, sitten tulee vain stressi ja kiire.

Toisaalta, seikkailu-urheiluun kuuluu myös vajaat kartat jossa mennään paljon "sinnepäin", etenkin kun mennään KV-kisoihin.
Aug 19, 2021 1:43 PM #
eevi:
Hei,

kiitos ratamestarille, oli kiva rata, vaikka ei kokonaan ehdittyykkään mennä. Menimme todella rauhassa ensimmäisen pyöräosuuden, joka oli mun keuhkoille tosi hyvä. Pudotin paineita renkaista poluille, joka helpotti ajamista.

Jalka suunnistuksessa sain erittäin hyvää oppia Annelta. Selkeä suunnitelma ja siitä kiinni pitäminen. Rasteista suurin osa oli sen verran metsässä, että polkuja pitkin ei päässyt perille, vaan piti löytää muita juttuja maastosta jota katsoi. Polut on muutenkin huonoja kiintopisteitä, kun ne yleensä menee vähän miten sattuu, eikä kaikki näy kartassa. Loppusuunnistus meni sitten Annen perässä hölkäten ja melko hyvin pysyin silloinkin kartalla, loppua lukuunottamatta.

Kun lähdimme pyörällä teimme vielä uuden reittisuunnitelman, koska polkuja pitkin emme olisi mitenkään ehtinyt ysiksi takaisin. Pari vikaa rastia ehdimme juuri ja juuri käydä noukkimassa.

Oli yllättävän lämmin vaikka satoikin, menimme kuitenkin sen verran rauhassa, että pidin kuoritakkia koko matkan ja vaatetus oli oikein hyvä. Syödä olisi voinut enemmänkin, taisin suunnistuksen lopussa ottaa yhden geelin.

Treenin paras anti taisi olla keuhkojen toimivuus, eka kerta noin neljään viikkoon kun en yskinyt keuhkoja pihalle treenin aikana / jälkeen. Jospa tässä vihdoin olisi parempaan päin suunta ja pääsisin pikku hiljaa palaamaan treenien pariin normaalimmin.
Aug 19, 2021 1:52 PM #
Anne H:
Alunperin oli tarkoitus huomauttaa kilpailijoita sääntöjen rikkomisesta (eli omien karttojen/paikallistuntemuksen epäurheilijamaisesta käytöstä), mutta nyt jouduinkin ajattelemaan uudelleen, jos nykyään omien karttojen käyttö onkin sallittua ja jopa suositeltavaa. Ratamestaria en siis tässä moiti eikä minulla näköjään ole tarvetta moittia myöskään kanssakilpailijoita.

Mullahan olisi ollut suunnistuskarttoja Sipoonkorvesta ja olisin voinut katsoa vaikka Google mapsista tuon kartan ulkopuolella menevän reitin (paikallistuntemusta on siis sen verran, että tiesin, että siellä menee reitti) eli ihan samat mahdollisuudet kuin muillakin. Minulla oli siis vaan säännöt hukassa.

Olen siis aina luullut, että omien karttojen minkäänlainen hyödyntäminen on kiellettyä. Jos se todella ihan oikeasti kisoissa on sallittua edes reitin suunnittelussa, niin sitä saa ja pitää harjoitella myös meidän omissa kisoissa. Nytkin Tuomaksen reitinvalinnat olivat nopeimmat, kun hän oivalsi hyödyntää omia karttoja puuttuvien polkujen täydentämisessä.

Pohdimme Eevin kanssa muutenkin sääntöjä. Esim. Koimme, että olimme tuloslistalla ennen Ekiä, koska hän ei käynyt kaikilla juoksusuunnistuksen rasteilla. Me taas jätimme kolme pyörärastia välistä juoksuosuuden jälkeen, jotta ehtisimme maaliin ennen klo 21. Koimme, että ne, jotka tulivat maaliin klo 21 jälkeen, saivat hylätyn suorituksen. Onnittelimme maalissa itseämme hyväksytystä suorituksesta.
Aug 19, 2021 2:07 PM #
Useless Fool:
Riippuu siis paljolti siitä mihin raja vedetään.

Mikäli väännetään ruuvia paikallistuntemuksen osalta riittävän kireälle, niin HARJOITUSalueella aiemmin käyneet eivät voi osallistua multsportHARJOITUKSEEN jatkossa?

Olisin mennyt läpi joka tapauksessa 3-6 rastien osalta about sieltä mistä mentiin, tarkistin vain polun paikan, muutettiin suunnitelmaa vielä lennosta kun kartalla ollut ura menikin lähemmäs 3.rastia.

En ole nähnyt "tuloslistaa" missään mutta ilmeisesti tärkeintä on se että Anne voitti. Onnea Anne voitosta! Erkki muuten rikkoi nilkkansa...

Juoksuosuuden jälkeen ajoitte siis 9.rastille ja kympin kautta maaliin. On ne seikkailu-urheilijat hurjia.

Me taidettiin saada Lauran kanssa sitten DNF kun tultiin maaliin noin kolmea yli. Startti oli 17:11.

Jatkossa pitää olla siis TO-DEL-LA tarkkana säännöissä mitä HARJOITUKSEN kirjoitetaan. Pitänee laittaa pohja valmiiksi jotta sitten talkoohengessä ratoja vääntävät eivät vahingossa jätä mitään sääntöä kirjatta.
Aug 19, 2021 2:14 PM #
Anne H:
Mulla muuten on Ocad. Olen toiminut ratamestarina useilla Espoorasteilla, suunnistusharjoituksissa, yksissä seuranmestaruuskisoissa ja yksissä kansallisissa suunnistuskisoissa. Lisäksi olen toiminut valvojana useilla Espoorasteilla. Valvojan tehtävänä on mm. tarkistaa, että rastit ovat oikeissa paikoissa ja radat ohjeiden mukaiset eivätkä esim. houkuttele suunnistajia oikaisemaan pihojen läpi. Minulla on myös suunnistuksen 1. luokan ratamestarikortti (eli se ylempi, joka vaatii hieman pidemmän koulutuksen ja oikeuttaa SM-kisojen ratamestariksi). Suunnisusratojen suunnittelu ja valvonta on suuri intohimoni, joten mielelläni suunnittelisin ratoja myös multisportharjoituksiin. En uskaltanut vielä luvata ottaa ratamestarivuoroa tälle syksylle, sillä todellakin tiedän, miten paljon siihen voi käyttää aikaa. Minulla on kalenterissa paljon deadlineja muille projekteille.
Aug 19, 2021 2:52 PM #
Jotenkin tuntuu siltä, että olen onnistunut suututtamaan Tuomaksen.

Meillä oli Eevin kanssa tiukka kisa Ekiä vastaan. Näimme hänet ykkösellä, kakkosella, kolmoselle mennessä, ja neloselle mennessä. Näimme Ekin myös vitosella sekä ennen että jälkeen juoksusuunnistuksen. Eki oli meitä aina vähän edellä. Kuulimme jo maastossa, ettei Eki ollut käynyt kaikilla juoksurasteilla. Tiesimme, että olemme tuloksissa Ekin edellä, jos vain pääsemme maaliin ennen maalin sulkeutumista. Meille tämä oli siis kisasimulaatio. Asetimme itse omat säännöt kisalle. Eki ei varmaan edes tiennyt, että kilpailemme häntä vastaan. :D

Jos näissä harjoituksissa ei ole sääntöjä, on kai ok, että kukin kilpailee omilla säännöillään, esim. niillä säännöillä, jotka ovat siinä kisassa, jota varten kukin harjoittelee. Jos olisimme Eevin kanssa myöhästyneet maalin sulkeutumisesta, olisin todennut, että hylätty suoritus ja analysoinut, miten olisi pitänyt taltioida, jotta olisimme saaneet hyväksytyn suorituksen. Nyt oli hyvä taktiikka.

Tulokset

Eki voitti yksilösarjan

Tuomas ja Laura voittivat sekasarjan (sekasarjassa maali sulkeutui vasta myöhemmin niin, että maksimiaika oli 4 h).

Anne ja Eevi voittivat naisten sarjan (maali sulkeutui reittikirja mukaisesti klo 21).
Aug 19, 2021 3:00 PM #
Useless Fool:
Et suututtanut - mun kielenkäyttö vain on aina värikästä kun intoutuu jaapattamaan.:)

Lyhyesti.

1.) Jos sääntöjä ei ole, niitä ei voi myöskään rikkoa.
2.) Jos ei leimaa rastilla, ei voi saada hyväksyttyä suoritusta. ;)

Jos halutaan tarkemmat säännöt, se karsinee osallistujia, ja reittientekijöitä. \o/

This discussion thread is closed.